خروجی و ورودی جیسون

در صورتی که بخواهید از نرم‌افزارهای واسط مالیاتی دیگر اطلاعات صورتحساب‌ها را وارد تدبیر مؤدیان کنید می‌توانید از خروجی جیسون (Json) آنها استفاده کنید. به لحاظ آن که سامانهٔ مؤدیان یک استاندارد ثابت برای جیسون دارد بیشتر نرم‌افزارهای واسط با آن سازگارند و امکان تولید خروجی جیسون استاندارد سامانهٔ مالیاتی را دارند. به طور متناظر خود تدبیر مؤدیان نیز خروجی جیسون به شما می‌دهد که می‌توانید از آن در نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید یا از آن برای انتقال اطلاعات بین شرکت‌های مختلف خودتان استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از شرکت اصلی خودتان خروجی جیسون بگیرید و آن را در شرکتی که با سرور آزمایشی (SANDBOX) بارگذاری کنید و پس از تست و رفع اشکال با خروجی جیسون رفع اشکال شده اطلاعات را به شرکت اصلی برگردانید.

برای گرفتن خروجی جیسون از یک صورتحساب خاص می‌توانید آن را باز کنید و از منوی کناری روی دریافت در قالب جیسون کلیک کنید.

منو
دریافت در قالب جیسون

برای ارسال چند صورتحساب به جیسون آنها را علامتگذاری کنید و از منوی کناری عنوان دریافت در قالب جیسون را بزنید.

علامتگذاری جهت ارسال به جیسون
دریافت گروهی در قالب جیسون

برای ورود اطلاعات از فایل جیسون از گزینهٔ ورود از فایل جیسون که در تصویر قبل مشخص است استفاده کنید.

نکتهٔ مهم پیش از ورود صورتحساب از فایل جیسون: از آنجا که ترتیب شماره‌ها در شرکت شما به احتمال زیاد مطابق جیسون ورودی نیست برای آن که فاصله‌ای بین شماره‌هایتان نیفتد لازم است تنظیماتی را انجام دهید. برای این کار از منوی کناری روی علامت چرخ‌دنده کلیک کنید تا به پیکربندی بروید و تنظیمات را مطابق تصاویر بعد تغییر دهید.

دکمهٔ پیکربندی
تنظیمات جیسون

در تنظیمات ورود از جیسون فعال بودن تخصیص شماره صورتحساب جدید در ورود از جیسون باعث می‌شود شمارهٔ صورتحساب‌ها مطابق تنظیمات شرکتتان تغییر کند. در صورت نیاز می‌توانید گزینه‌های دیگر را هم فعال کنید که هر کدام روی فیلدهای مختلف جیسون ورودی تأثیر دلخواه را می‌گذارد. در صورتی که هیچ‌یک از گزینه‌ها را فعال نکنید جیسون دست‌نخورده وارد شرکت می‌شود (اطلاعات فروشنده جایگزین می‌شود).

در صورتی که گزینهٔ محاسبهٔ مجدد فیلدهای محاسباتی صورتحساب جدید در ورود از جیسون فعال نباشد در صورتحساب‌های ایجاد شده گزینهٔ ویرایش فیلدهای محاسباتی فعال می‌شود. فعال بودن این گزینه به این معناست که شما نمی‌خواهید تدبیر مؤدیان جمع‌ها و فیلدهای محاسباتی را خودش جداگانه حساب کند. ورود صورتحساب از جیسون در این وضعیت تنها زمانی توصیه می‌شود که شما تمایل دارید متوجه بشوید که آیا محاسبات نرم‌افزاری که جیسون را تولید کرده درست بوده یا نه و در وضعیت دیگری پیشنهاد نمی‌شود.

گزینهٔ ویرایش فیلدهای محاسباتی
خروجی و ورودی جیسون