چگونه بفهمیم خطای سطری سامانه مربوط به کدام سطر است؟

یکی از مهمترین اشکالات سامانهٔ مؤدیان آن است که در هنگام اعلان خطاهای مربوط به اقلام مشخص نمی‌کند که خطا مربوط به کدام سطر است.

خطا 0304401 مقدار فیلد «نرخ مالیات بر ارزش افزوده (J)» با اطلاعات سامانه منطبق نیست.

پیدا کردن سطری که خطا روی آن داده شده در صورتحساب‌های دارای تعداد اقلام زیاد چالشی بزرگ است.

برای پیدا و رفع کردن این قبیل اشکالات چند امکان کمکی در تدبیر مؤدیان در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

۱. اختصاص واحد عدد به ردیف‌های فاقد واحد:

اختصاص واحد عدد به ردیف‌های فاقد واحد

از آنجا که بخشی از ورودی‌های تدبیر مؤدیان از برنامه‌های دیگر تأمین می‌شود و در این برنامه‌ها «واحد مالیاتی» به درستی تعریف نشده این قابلیت می‌تواند بخشی از خطاهای سامانه را رفع کند. این بررسی همچنین مقادیر صفر برای ردیف‌ها را نیز پیدا می‌کند و امکان رفع خطای آنها را در اختیار می‌گذارد.

۲. بررسی شناسه‌های کالا و خدمات:

این قابلیت معتبر بودن شناسهٔ کالا و خدمات را با توجه به شناسه‌های موجود در سامانه کنترل می‌کند و شناسه‌هایی را که در این سامانه وجود ندارند پیدا می‌کند. علاوه بر آن نرخ مالیات بر ارزش افزودهٔ ردیف‌ها را با مقدار استاندارد سامانه مقایسه می‌کند و اگر مغایرتی وجود دارد اعلام می‌کند.

در استفاده از این قابلیت باید توجه داشته باشید که شناسه‌های کالا و خدمات در سامانه همیشه به‌روز نیستند و ممکن است با وجود اعتبار یک شناسه هنوز امکان ثبت صورتحساب با آن وجود نداشته باشد. ضمناً نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای الگوهایی مثل الگوی صادرات لزوماً نمی‌بایست با مقدار اعلامی سامانه یکسان باشد.

۳. شکستن صورتحساب به صورتحساب‌های تک‌قلمی:

این امکان برای استفاده و آزمایش روی سندباکس (SANDBOX) پیشنهاد می‌شود. اگر مشخص نشد که خطای صورتحساب روی کدام سطر است آن را با جیسون به یک شرکت سندباکسی منتقل کنید. سپس در لیست صورتحساب‌ها آن را علامت بزنید و با اجرای فرمان «شکستن انتخابی به تک‌قلمی» آن را به صورتحساب‌های تک‌قلمی تبدیل کنید. همهٔ صورتحساب‌های تک‌قلمی ایجاد شده را بفرستید و با بررسی خطاها ببینید کدام سطر صورتحساب اصلی ایراد دارد.

شکستن انتخابی به تک‌قلمی